Στροφή στο ποδήλατο κάνουν οι περισσότεροι Ελληνες, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και της υψηλής τιμής των καυσίμων, που επιβάλλουν τη χρήση φθηνών μέσων μεταφοράς αντί του πολυδάπανου αυτοκινήτου. Τον τελευταίο χρόνο οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 30%, ενώ συνεχώς ανοίγουν νέες επιχειρήσεις εμπορίου, ενοικίασης και επισκευής ποδηλάτων στις περισσότερες περιοχές της χώρας, με τη μεγαλύτερη κινητικότητα να καταγράφεται στους τουριστικούς προορισμούς.
Ωστόσο, η έλλειψη ελευθέρων χώρων ή ειδικών υποδομών όπως οι ποδηλατόδρομοι μέσα στις μεγάλες πόλεις, όπου συγκεντρώνεται το μεγαλύτερο ποσοστό του πληθυσμού, λειτουργεί αποτρεπτικά για την καθιέρωση του ποδηλάτου ως κύριου μέσο μεταφοράς, παρά τις ιδανικές κλιματικές συνθήκες της Ελλάδας.
«Αν και υπάρχει μεγάλη κρίση στην αγορά, οι πωλήσεις ποδηλάτων έχουν αυξηθεί 30% στην επαρχία και 20% στις μεγάλες πόλεις. Πανελλαδικά πωλούνται περίπου 400.000 ποδήλατα ετησίως και οι αγοραστές είναι άτομα όλων των ηλικιών, κυρίως από 25 έως 65 ετών», δηλώνει στην «Real planet» ο ιδιοκτήτης καταστήματος εμπορίας ποδηλάτων, πρόεδρος της κεντρικής Ενωσης Επιμελητηρίων Ελλάδας και πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Γιώργος Κασιμάτης.
«Από το 2005, που άνοιξε το κατάστημά μας, μέχρι σήμερα, οι πωλήσεις έχουν αυξηθεί κατακόρυφα. Οι περισσότεροι πελάτες ζητούν ένα καλό και οικονομικό ποδήλατο για τις καθημερινές μετακινήσεις τους, με στόχο να σταματήσουν να χρησιμοποιούν το αυτοκίνητο», λέει ο Δημήτρης Καπλάνης, που εργάζεται σε κεντρικό κατάστημα εμπορίας ποδηλάτων της Αττικής.
Αφιλόξενες πόλεις
Παρά τη θεαματική αύξηση των ποδηλάτων στους δρόμους, στην πλειονότητά τους οι οδηγοί δηλώνουν ότι θα χρησιμοποιούσαν πολύ περισσότερο την εναλλακτική μετακίνηση αν δεν φοβούνταν για την ασφάλειά τους. «Για αποστάσεις κοντά το σπίτι μου στην Κηφισιά χρησιμοποιώ αποκλειστικά το ποδήλατο, αλλά δεν πάω στη δουλειά στο Μαρούσι, γιατί είναι επικίνδυνο. Το βράδυ δεν κυκλοφορώ ποτέ με το ποδήλατο, επειδή φοβάμαι πως θα με πατήσουν. Από την άλλη, είναι αδύνατο να χρησιμοποιήσω τον ποδηλατόδρομο της περιοχής μου, αφού έχει μετατραπεί σε χώρο στάθμευσης για τα αυτοκίνητα», καταγγέλλει η γραφίστρια Ράνια Κουτζαμπασοπούλου.
Η ανυπαρξία ελευθέρων χώρων μέσα στις μεγάλες πόλεις, σε συνδυασμό με την κατάσταση που επικρατεί στους δρόμους, κάνουν δύσκολη και επικίνδυνη τη μετακίνηση με ποδήλατο. Οι ποδηλατόδρομοι -όπου υπάρχουν- δεν λύνουν το πρόβλημα, σε πολλές περιπτώσεις διακόπτονται από εμπόδια από δέντρα και κάδους ή ακόμη χειρότερα χρησιμοποιούνται για πάρκινγκ αυτοκινήτων.
Συνολικά σε όλη την Ελλάδα έχουν κατασκευαστεί 70-80 χιλιόμετρα ποδηλατόδρομων σπαρμένοι σε διάφορες μεγάλες πόλεις όπως η Καρδίτσα, η Λαμία, η Θεσσαλονίκη, η Αλεξανδρούπολη, η Ρόδος, η Κως, η Καλαμάτα, η Κόρινθος, ο Βόλος, το Μεσολόγγι, η Λάρισα και η Αθήνα. «Πρόκειται για ένα πολύ μικρό δίκτυο σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές πόλεις οι οποίες μετρούν εκατοντάδες χιλιόμετρα ποδηλατόδρομων. Στην Ελλάδα παρότι έχουμε δέκα μήνες τον χρόνο ηλιοφάνεια, παραμένουμε εξαρτημένοι από το αυτοκίνητο», επισημαίνει ο συγκοινωνιολόγος Θάνος Βλαστός.
Η δημιουργία δικτύων ποδηλατόδρομων στις πόλεις προχωρεί με αργό ρυθμό, αν και σε αρκετές περιπτώσεις τα χρήματα για την υλοποίησή τους υπάρχουν διαθέσιμα. «Τα μικροσυμφέροντα και η γραφειοκρατία μπλοκάρουν πολλές φορές έργα, για τα οποία η χρηματοδότηση έχει ήδη εξασφαλιστεί. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι ο ποδηλατόδρομος που θα ενώσει το κέντρο της Αθήνας με το Φάληρο και αυτός που θα διασχίζει κάθετα την οδό Ερμού από το Σύνταγμα μέχρι την Πειραιώς», εξηγεί ο Θ. Βλαστός.
Η κατασκευή ποδηλατόδρομων είναι απαραίτητη στις πυκνοδομημένες πόλεις και κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα για τη διευκόλυνση και την ασφάλεια των ποδηλατών. «Το πρόβλημα βρίσκεται στις ίδιες τις πόλεις. Και κανένα έργο να μη γίνει αν οι πόλεις γίνουν ανθρώπινες, θα γεμίσουν ποδήλατα», καταλήγει ο συγκοινωνιολόγος.
Οφέλη
Η χρήση του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης έχει τεράστια οφέλη στο περιβάλλον, την οικονομία, τον πολιτισμό και την υγεία. Εκπέμπεται λιγότερο καυσαέριο στην ατμόσφαιρα, αναβαθμίζεται ο περιβάλλων χώρος, με αποτέλεσμα να βελτιώνονται οι συνθήκες διαβίωσης για τους πολίτες. «Η μετακίνηση με το ποδήλατο είναι πολύ πιο γρήγορη από οποιοδήποτε άλλο μέσο.
Για μια απόσταση τριών χιλιομέτρων στο κέντρο της Αθήνας χρειάζονται περίπου 30 λεπτά με το αυτοκίνητο και μόλις ένα τέταρτο με το ποδήλατο», σημειώνει ο συγκοινωνιολόγος Θάνος Βλαστός. «Η μετακίνηση είναι ανέξοδη, γρήγορη και χωρίς καθόλου άγχος για το πάρκινγκ», τονίζει ο επιχειρηματίας Αλέξανδρος Μαρίνης, που ζει στη Θεσσαλονίκη και χρησιμοποιεί το ποδήλατο για να πηγαίνει στη δουλειά του.
Από το real.gr
Ωστόσο, η έλλειψη ελευθέρων χώρων ή ειδικών υποδομών όπως οι ποδηλατόδρομοι μέσα στις μεγάλες πόλεις, όπου συγκεντρώνεται το μεγαλύτερο ποσοστό του πληθυσμού, λειτουργεί αποτρεπτικά για την καθιέρωση του ποδηλάτου ως κύριου μέσο μεταφοράς, παρά τις ιδανικές κλιματικές συνθήκες της Ελλάδας.
«Αν και υπάρχει μεγάλη κρίση στην αγορά, οι πωλήσεις ποδηλάτων έχουν αυξηθεί 30% στην επαρχία και 20% στις μεγάλες πόλεις. Πανελλαδικά πωλούνται περίπου 400.000 ποδήλατα ετησίως και οι αγοραστές είναι άτομα όλων των ηλικιών, κυρίως από 25 έως 65 ετών», δηλώνει στην «Real planet» ο ιδιοκτήτης καταστήματος εμπορίας ποδηλάτων, πρόεδρος της κεντρικής Ενωσης Επιμελητηρίων Ελλάδας και πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Γιώργος Κασιμάτης.
«Από το 2005, που άνοιξε το κατάστημά μας, μέχρι σήμερα, οι πωλήσεις έχουν αυξηθεί κατακόρυφα. Οι περισσότεροι πελάτες ζητούν ένα καλό και οικονομικό ποδήλατο για τις καθημερινές μετακινήσεις τους, με στόχο να σταματήσουν να χρησιμοποιούν το αυτοκίνητο», λέει ο Δημήτρης Καπλάνης, που εργάζεται σε κεντρικό κατάστημα εμπορίας ποδηλάτων της Αττικής.
Αφιλόξενες πόλεις
Παρά τη θεαματική αύξηση των ποδηλάτων στους δρόμους, στην πλειονότητά τους οι οδηγοί δηλώνουν ότι θα χρησιμοποιούσαν πολύ περισσότερο την εναλλακτική μετακίνηση αν δεν φοβούνταν για την ασφάλειά τους. «Για αποστάσεις κοντά το σπίτι μου στην Κηφισιά χρησιμοποιώ αποκλειστικά το ποδήλατο, αλλά δεν πάω στη δουλειά στο Μαρούσι, γιατί είναι επικίνδυνο. Το βράδυ δεν κυκλοφορώ ποτέ με το ποδήλατο, επειδή φοβάμαι πως θα με πατήσουν. Από την άλλη, είναι αδύνατο να χρησιμοποιήσω τον ποδηλατόδρομο της περιοχής μου, αφού έχει μετατραπεί σε χώρο στάθμευσης για τα αυτοκίνητα», καταγγέλλει η γραφίστρια Ράνια Κουτζαμπασοπούλου.
Η ανυπαρξία ελευθέρων χώρων μέσα στις μεγάλες πόλεις, σε συνδυασμό με την κατάσταση που επικρατεί στους δρόμους, κάνουν δύσκολη και επικίνδυνη τη μετακίνηση με ποδήλατο. Οι ποδηλατόδρομοι -όπου υπάρχουν- δεν λύνουν το πρόβλημα, σε πολλές περιπτώσεις διακόπτονται από εμπόδια από δέντρα και κάδους ή ακόμη χειρότερα χρησιμοποιούνται για πάρκινγκ αυτοκινήτων.
Συνολικά σε όλη την Ελλάδα έχουν κατασκευαστεί 70-80 χιλιόμετρα ποδηλατόδρομων σπαρμένοι σε διάφορες μεγάλες πόλεις όπως η Καρδίτσα, η Λαμία, η Θεσσαλονίκη, η Αλεξανδρούπολη, η Ρόδος, η Κως, η Καλαμάτα, η Κόρινθος, ο Βόλος, το Μεσολόγγι, η Λάρισα και η Αθήνα. «Πρόκειται για ένα πολύ μικρό δίκτυο σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές πόλεις οι οποίες μετρούν εκατοντάδες χιλιόμετρα ποδηλατόδρομων. Στην Ελλάδα παρότι έχουμε δέκα μήνες τον χρόνο ηλιοφάνεια, παραμένουμε εξαρτημένοι από το αυτοκίνητο», επισημαίνει ο συγκοινωνιολόγος Θάνος Βλαστός.
Η δημιουργία δικτύων ποδηλατόδρομων στις πόλεις προχωρεί με αργό ρυθμό, αν και σε αρκετές περιπτώσεις τα χρήματα για την υλοποίησή τους υπάρχουν διαθέσιμα. «Τα μικροσυμφέροντα και η γραφειοκρατία μπλοκάρουν πολλές φορές έργα, για τα οποία η χρηματοδότηση έχει ήδη εξασφαλιστεί. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι ο ποδηλατόδρομος που θα ενώσει το κέντρο της Αθήνας με το Φάληρο και αυτός που θα διασχίζει κάθετα την οδό Ερμού από το Σύνταγμα μέχρι την Πειραιώς», εξηγεί ο Θ. Βλαστός.
Η κατασκευή ποδηλατόδρομων είναι απαραίτητη στις πυκνοδομημένες πόλεις και κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα για τη διευκόλυνση και την ασφάλεια των ποδηλατών. «Το πρόβλημα βρίσκεται στις ίδιες τις πόλεις. Και κανένα έργο να μη γίνει αν οι πόλεις γίνουν ανθρώπινες, θα γεμίσουν ποδήλατα», καταλήγει ο συγκοινωνιολόγος.
Οφέλη
Η χρήση του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης έχει τεράστια οφέλη στο περιβάλλον, την οικονομία, τον πολιτισμό και την υγεία. Εκπέμπεται λιγότερο καυσαέριο στην ατμόσφαιρα, αναβαθμίζεται ο περιβάλλων χώρος, με αποτέλεσμα να βελτιώνονται οι συνθήκες διαβίωσης για τους πολίτες. «Η μετακίνηση με το ποδήλατο είναι πολύ πιο γρήγορη από οποιοδήποτε άλλο μέσο.
Για μια απόσταση τριών χιλιομέτρων στο κέντρο της Αθήνας χρειάζονται περίπου 30 λεπτά με το αυτοκίνητο και μόλις ένα τέταρτο με το ποδήλατο», σημειώνει ο συγκοινωνιολόγος Θάνος Βλαστός. «Η μετακίνηση είναι ανέξοδη, γρήγορη και χωρίς καθόλου άγχος για το πάρκινγκ», τονίζει ο επιχειρηματίας Αλέξανδρος Μαρίνης, που ζει στη Θεσσαλονίκη και χρησιμοποιεί το ποδήλατο για να πηγαίνει στη δουλειά του.
Από το real.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου